Volvo Ocean Race

Att arbeta entreprenöriellt är en metod att lära ut saker på ett sätt som är mera lustfyllt än traditionell undervisning. På Frillesåsskolan har jag och mina elever i årskurs 2, (nuvarande årskurs 3b) under 9 månader följt Volvo Ocean Race. Denna resa runt jorden har gett mina elever kunskaper utöver det vanliga.

Jag visste att det fanns en app som gjorde att vi kunde följa båtarna ”live”. Vi tittade på rutten som de skulle segla och sedan använde vi Google Earth för att skaffa oss kunskap om de olika städerna vi skulle besöka. Det finurliga med detta hjälpmedel är att man bokstavligen kan stå på gatorna. Via appen kunde vi också ta del av filmer och intervjuer med besättningen ombord på båtarna. I mitten på oktober var vi med och såg starten på ett 9 månader långt projekt. En seglats runt vår jord och besöka flera kända men även, för oss, okända platser. Volvo Ocean Race!

Under tiden tävlingen pågick gjorde eleverna gruppvis teckningar av varsin båt. Dessa gjordes väldigt naturtroget efter bilder vi hittade på internet. Jag skickade in bilderna till tävlingens huvudkontor i Alicante och de publicerade dessa i Volvo Ocean Race-appen. Vi fick 1 200 ”gilla” från världens alla hörn. Efter detta hade man i Alicante på allvar uppmärksammat vårt intresse för tävlingen.

Efter många och långa men otroligt roliga månader landsteg vi i Göteborg. Sergio Dominguez från tävlingens huvudkontor i Alicante stod på kajen i Göteborg och tog emot oss som VIP-gäster på Race Village. På programmet stod segling, besök på segelbåten Dongfeng, besök i båtverkstaden – där lagar man båtarna, seglen och även motorerna. Klassen paraderade framför publik och till sist fick eleverna varsin påse i present och lärarna fick varsin bok av Volvo Ocean Race.

Om jag analyserar de yrken som varit involverade i detta sätt att arbeta är det nästan oräkneligt. Mina elever har fått uppleva så mycket. Förutom all kunskap vi har fått under resans gång, är detta ett minne för livet.

Inlägg av: Maria Eriksson, lärare årskurs 3b på Frillesåsskolan, 2 december 2015