Programmering på schemat på Toråsskolan

Toråsskolan har fått medel för att utveckla samverkansarbetet mellan skola och arbetsliv (SSA). Som ett led i detta gjorde eleverna i klass 2B ett studiebesök på Stjernbergs automation i Kungsbacka.

Förankra skola-arbetsliv

Ni har fått utvecklingsmedel för att utveckla ert SSA-arbete. Vad innebär det för er?

– Vi talar om tidiga insatser i skolan som ett framgångsrecept både vad det gäller social utveckling och lärande. Jag tror dessutom att motivationen för skolarbetet kommer att öka på detta sätt, säger Anders Jägerbrink, rektor på Toråsskolan.

Annika Berntsson, lärare på Toråsskolan fyller i och menar att;

– Vi vill väcka intresset för olika yrken redan i tidig ålder genom att förankra skola och arbetsliv. På så sätt kan vi tydligare visa för eleverna i tidig ålder hur de kan använda sina kunskaper i praktiken och i framtiden.

Programmering och robotar

Eleverna i årskurs 2B har under våren arbetat med att programmera robotar, så kallade Bluebots. Samtidigt har de varit handledare i programmering för andra barn i samma ålder. Med stöd av Digitalverkstaden och programmeringsverktyget Scratch har pedagogerna också kunnat visa och prata om programmering på ett enkelt sätt. Målet är att sprida detta arbetssätt till både yngre och äldre elever.

– Vi ville åka till Stjernbergs automation för att se hur man kunde använda sina kunskaper om programmering i verkligheten och vad robotar kan göra och utföra, berättar Annika. Barnen också lära sig om olika yrken som till exempel konstruktör, programmerare och projektplanerare.

Vad tyckte eleverna var mest spännande med besöket?

– De gillade särskilt alla maskiner i maskinhallen och särskilt lasersvetsen och 3D-skrivaren. Eftersom Stjernbergs automation är specialister på lasrar fick barnen också veta att även om laserstrålar inte syns är de väldigt farliga, fortsätter Annika.

Vad tyckte du som pedagog?

– Det är bra att elever får se verkligheten och att man verkligen har nytta av sin kunskap. Det motiverar barnen att vilja lära sig ännu mer. Eleverna fick också veta att programmering är ett framtidsyrke och att det behövs fler tjejer i tekniska yrken, avslutar Annika.