Foto: Lisa Gahnertz

Klinnekärr förskola samverkar med lokala aktörer

En vit vägg på Klinnekärr förskola ska förvandlas till en färgsprakande och fantasifull kompisvägg. Barnen har tagit initiativet – och måleriaffären SO Börjesson och Löftadalens folkhögskola har involverats för att hjälpa till att förverkliga den.

I barnens vilrum på Klinnekärr förskola finns det en vit vägg som pryds av ett äppelträd och en månformad lampa. En dag började barnen prata om väggen, berättar förskollärare Ann Berg.

– Varför finns det inga hästar? Kan en myra krypa här? Där är månlampan – men var är solen? Alla barn blev engagerade och började önska och spåna tillsammans om vad som kunde finnas på väggen, säger Ann Berg.

Eftersom samarbete är ett av förskolans fokusmål snappades idén upp.

– Barn är mycket ”jag, jag, jag”, och behöver se att man kan göra saker tillsammans. Det måste de ha med sig, dels för att klara skolan och dels för det livslånga lärandet, säger Ann Berg.

Barnen fick kontakta företagare
Tillsammans började de fundera kring var de kunde vända sig för att få färg. Ett av barnen fick ringa till måleriaffären SO Börjesson i Åsa.

– Barnen har fått kontakta företagare i samhället. Idén ska inte behöva stanna vid att vi inte har någon färg, berättar Ann Berg och tillägger att detta att låta barnen ta initiativ rimmar med förskolans entreprenöriella arbetsmetoder.

För Birgitta Larsson på färgaffären SO Börjesson var det en självklarhet att sponsra barnen med färgslattar. Barnen var med när färgen blandades och fick välja nyans.

– Det är roligt och känns helt naturligt att hjälpa till. Varför slänga saker när de gärna vill ha och behöver det? säger Birgitta Larsson.

En vuxen skulle måla väggen
Barnen var dessutom helt på det klara med att de inte ville måla väggen själva, det skulle en vuxen göra. Därför kontaktades Löftadalens folkhögskola. I juni kommer två konstlärare från folkhögskolan att måla väggen med utgångspunkt i barnens teckningar.

– Det var roligt att de hörde av sig till oss som en möjlig samarbetspartner. Folkhögskolan är ganska anonym i kommunen, så detta blir inte bara en rolig sak att göra, utan även ett sätt för oss att synas och bli en mer påtaglig aktör i kommunen. Det blir en win-win för alla, säger Elisabeth Billander, lärare på Löftadalens folkhögskola, och tillägger att hon ser denna samverkan mellan Löftadalen och Klinnekärr som ett pilotprojekt för hur man kan jobba med liknande, framtida samarbeten.

Inlägg av Katrin Andersson, 28 maj 2015