En robot i Vårt samhälle

Årskurs 3B på Toråsskolan blev den första testklassen i Hallands län att programmera Blue Bots i Vårt Samhälle. Vi på Ung Företagsamhet möttes av nyfikna och glada barn när vi klev in i klassrummet en tidig morgon i slutet på april. Det blev en lektion som innehöll allt från kreativt skrivande till programmering av robot. En lektion jag aldrig ville skulle ta slut, och det ville inte eleverna heller.

Från juli 2018 har Skolverket reviderat läroplanen för grundskolan och implementerat digitalisering och programmering. Ung Företagsamhet kommer till hösten att lansera en tilläggsaktivitet, En robot i vårt samhälle, som hänger ihop med läromedlet Vårt samhälle. Syftet med övningen är att eleverna ska använda sina tidigare kunskaper kring programmering i ett nytt sammanhang, utveckla sitt logiska tänkande och sina entreprenöriella förmågor. Alla kan utveckla sin företagsamhet. Tillsammans med lärare vill vi motivera eleverna att upptäcka sina drivkrafter och mål. Annika Berntsson som är lärare i klassen har sedan tidigare arbetat med vårt läromedel och hon och klassen är alltså våra testpiloter.

Uppgiften som vi arbetade med heter Programmeringsberättelse. Uppdraget för eleverna är att skriva programmeringsberättelser till sina robotar. De ska utgå från affischen över staden och skriva en berättelse som kräver att roboten gör minst 5 förflyttningar för att följa med i handlingen. Klassen delades in i sju mindre grupper och tillsammans skulle de komma fram till vad berättelsen skulle handla om och vilka stopp som ska göras. De fick olika rollfigurer att förhålla sig till i historien, någon grupp fick tex. bli Dagmar 85 år, någon annan Pär 15 år. Med olika åldersgrupper kommer olika vägar genom samhället och det skapades en bra dynamik i övningen.

Det är viktigt att det stöts och blöts i samarbete, att komma överens om gemensam sak kan ibland vara svårt. Att kunna samarbeta är viktigt du väljer inte alltid vilka du vill jobba med, varken i skolan eller som vuxen i arbetslivet. Eleverna fick träna mycket på samarbete under denna lektionen och det är något som är mycket viktigt att lära sig, säger Annika Berntsson.
Eleverna skrev helt fantastiska berättelser och när de var klara var det dags att programmera roboten så att den följer med i historien. Det blev många turer till både pizzerian, bion och sjukhuset i de olika berättelserna och att programmera robotarna var en enkel match för eleverna som är riktigt duktiga på Blu-Bots. Klassen kommer arbeta vidare med övningen och jag har fått den stora äran att komma tillbaka och se det färdiga resultatet i alla grupperna. Det är fantastiskt att få komma in i en klass och mötas av så mycket glädje och nyfikenhet. Att se hur man i skolan kan använda robotar till våra läromedel är spännande och vi ser verkligen framemot att få presentera detta för fler skolor under hösten.

 

De entreprenöriella förmågorna tränas och det går en röd tråd genom arbetet med Vårt Samhälle. Att programmeringen kommit in i ett sammanhang gör det extra kul och vi kan i klassen arbeta tematiskt med de olika delarna. Det är också bra att eleverna kommer igång direkt med övningen, här är tydligen lärarhandledning mycket viktigt, säger Annika och avslutar med att ge lite tips på hur vi kan utveckla övningarna ännu mer.
Det är fantastiskt med ett sådant engagemang från lärare och elever. Klassen har arbetat mycket med yrken tidigare och har haft besök av 36 olika representanter från olika yrkesgrupper. Det är verkligen påtagligt hur engagerade och intresserade de är av att lära sig nya saker. Jag ser verkligen framemot att få komma tillbaka till klassen och se allas färdiga resultat. Det här var en riktigt rolig dag och det verkade eleverna verkligen tycka också. Stort tack till Toråsskolan klass 3B för att ni ställde upp som testpiloter. Vi på Ung Företagsamhet Halland är glada för den positiva responsen vi fått.

/Sandra Jönsson, projektledare Ung Företagsamhet Halland