Eleverna i Fjärås-Bräcka bygger en drömskola

En ny skola ska börja byggas i Fjärås-Bräcka under 2017. I den barnkonsekvensanalys som gjordes inför bygget av den nya skolan har elevinflytandet spelat en viktig roll. Skolans rektor berättar hur de involverade eleverna i projekt med deras framtida skola. Nu vill hon inspirera fler som arbetar med liknande projekt hur man kan väva in eleverna tankar och funderingar i en byggprocess.

När Katrin Andersson, rektorn på Fjärås- Bräckaskolan, fick veta att eleverna i årskurs 2 hade fullt upp med projektet ”drömskola” blev hon nyfiken på engagemanget, men även över glädjen hos läraren som berättade om aktiviteterna.

I den barnkonsekvensanalys som gjordes inför bygget av den nya skolan har elevinflytandet spelat en viktig roll. Eftersom vi ska bygga en ny skola ville vi passa på och väva in elevernas härliga tankar och idéer. Vi vill att eleverna ska vara med och tänka till hur och vad de vill med den nya skola både vad gäller inne- och utemiljön. Detta är ett sätt att lyssna in och se hur eleverna tänker.

– Jag blev inbjuden till klassen för att se de förslag som tagits fram. Helt fantastiskt och så många kloka tankar och idéer. Det var mycket färg i teckningarna, genomtänkta skolgårdar med olika aktiviteter, allt från klätterväggar, stora sandlådor och fotbollsplaner till kompisgungor och bubbelpooler. Större matsal med musik och akvarium, berättar Katrin Andersson.

Ett annat sätt är att Katrin Andersson och hennes medarbetare bett kommunens byggrupp som arbetar med byggplaneringen av skolan att ge eleverna skarpa uppdrag. Pedagogerna har sedan involverats för vidare arbete med eleverna.

Kort fakta om ny skola