Elever pitchade affärsidéer för drakar

Ett smart sätt att samla in mobiltelefoner, ta närvaro och samtidigt få telefonen laddad, en resebyrå som bara säljer hemliga destinationer, hemgjord glass på övermogen frukt… Det är några av de affärsidéer som elever i årskurs 1 på Handels- och administrationsprogrammet utvecklat.

Under 7-8 veckor har eleverna i årskurs 1 på Handels- och administrationsprogrammet jobbat med projekt Drakarna som ingår i kursen entreprenörskap. Här har totalt 14 olika grupper arbetat med allt från problemlösning, idéskapande, behov, finansieringsmöjligheter, målgrupp och marknadsföring, kopplat till en affärsidé.

Idag fick eleverna pitcha sina idéer, i skarpt läge, för en jury. Denna bestod av företagsprofiler eller, rättare sagt, Drakarna. Det låg visserligen mycket nerver i luften när eleverna kom in för att göra sina presentationer men också stort engagemang och många, mycket bra idéer.

Projekt Drakarna, som en vecka efter pitcharna avslutas med inlämning av en rapport, är återkommande och syftet är att träna på entreprenörskapet samt förbereda och peppa eleverna inför Ung Företagsamhet i årskurs 3.

På bilden syns en Drakjury bestående av (från vänster): Petra Bertilsson, Håkan Sjövall, Kajsa Jeppsson och Camilla Hjelm