Det är dags att komma till ”huret”

Vi vet redan vad entreprenöriellt lärande (EL) är toppen på alla sätt och vis samt att vi har diskuterat ”vadet” väldigt mycket inom gruppen (NELIS). Nu tycker jag att det är hög tid att lägga fokus på ”huret”. Alltså hur gör vi där ute för att få igång och träna på alla förmågor i de olika åldrarna? Det är min första spontana tanke.

Här är några rader som jag snappade upp på årets NELIS:

  • Hitta stora problem och lös dem enkelt. Ett problem är till för att lösas.
  • Du behöver inte ha en lösning klar när man får ett uppdrag. Det löser sig på vägen.
  • Lösningsfokuserad måste vara att misslyckas!
  • Om du inte kan förändra så kan du förbättra.
  • Gå utanför din comfort zoon!
  • Hur man ser på EL och hur man kan jobba med EL sker olika i olika delar världen p g a av olika behov. Om det så gäller att köpa/uppfinna en produkt eller äta sig mätt för dagen skapar det ett behov men så klart olika behov. Behovet styr tankar! Behovet skapar motivation till görandet. Då behövs EL förmågorna.

Ett exempel på en no-lektion: Uppfinning ”Gör vad du vill bara det rör sig”. Utifrån en egen plan gör eleverna en skiss som visar hur de skall tillverka sin idé av återvunnet material. Sedan genomför de den. Därefter redovisar vi för en mottagare.

  • Ett exempel på hur en bild från Indien kan sätta fart på kreativa tankar. Bilden föreställer en fattig gatuförsäljare som säljer frukt utanför en MC Donaldsskylt. Här väcks idéer om hälsosam mat, orättvisa/rättvisa, vill vi ha det så här i vårt land? Vad vill vi förändra? Vad kan vi göra för att…?
  • Ett annat exempel från Indien: Man skapade ett hållbart team med olika kunskaper i teamet och helt oberoende av ålder. Var och en skulle göra det den är bra på. De äldre kvinnorna i Indien tillverkade en produkt (kaffefilter) medan de yngre hjälpte till med att sälja produkten på nätet. Vinsten ligger inte i pengar utan att skapa värde för andra. Modellen kan man använda här hemma för att förändra situationen och gör saker och ting både enklare och bättre.
  • Arbetsgivare söker idag människor med entreprenöriella förmågor.
  • Karin Moberg, en dansk forskare påvisar att utveckla sitt entreprenörskap är viktigt och ju tidigare desto bättre. Förutsättningar för individen att lyckas i livet ökar.
  • För att våga måste man våga att misslyckas. Träna elever på att ”öva rädslan på att göra fel”…Det skapar nya möjligheter att våga pröva nytt och gå utanför boxen.

Detta är några av de exempel som inspirerade mig på NELIS 2018.

Annika Berntsson
Förskola & Grundskola
Toråsskolan